Leerlingenparticipatie
Leerlingenparticipatie is de inspraak die leerlingen in de school krijgen. Het verhoogt het welbevinden van de leerlingen, verbetert de schoolbeleving en draagt bij tot de emancipatie van alle schoolpartners. Leerlingenparticipatie draagt niet alleen bij tot de kwaliteit van het schoolbeleid, maar verhoogt ook de pedagogische kwaliteit omdat ze leerlingen tot democratische burgers vormt. Jongeren ervaren wat democratie inhoudt, leren mee verantwoordelijkheid te dragen, na te denken, te discussiëren, rekening te houden met verschillende meningen en hiervoor respect te hebben, compromissen te sluiten enz. Door actief mee vorm te geven aan onderwijs en school, leren ze mee vorm te geven aan de maatschappij van vandaag en morgen
"Samen school maken" doen wij zo:
Op kindniveau - het leerlingencontact
Naast de oudercontacten, kennen we op school ook leerlingcontacten. Halverwege het schooljaar, worden leerlingen van het lager uitgenodigd bij hun klasleerkracht om op verhaal te komen over hoe het zich in de klas en op school voelt, het welbevinden onder de medeleerlingen en om de leerlingen te beluisteren wat ze vinden van onderwerpen die hen aanbelangen zoals huiswerk, leren leren, het welbevinden op de speelplaats, …
Op klasniveau - de klassenraad
Op geregelde tijdstippen houden de leerkrachten en de kinderen van de klas samen een gesprek rond de klaswerking en de schoolwerking. De aanleiding hiervoor kan zijn de briefjes die binnen gebracht werden in de doos met een pluim (wat goed loopt), de doos met een lampje (voorstellen) en de doos met de donderwolk (wat niet goed loopt of beter kan). Besluiten vanuit de klassenraad die over de hele schoolwerking gaan, worden door de leden van het schoolparlement mee gebracht naar de vergadering van het schoolparlement.
Op schoolniveau - het schoolparlement
De kinderen bespreken in de klas wat er goed loopt in de klas en algemeen op school, wat er beter kan en formuleren hierbij ook voorstellen.
Zaken die over de gehele schoolwerking gaan, kunnen meegenomen worden naar het schoolparlement. Van elke klas werden er 2 klasverantwoordelijken gekozen via een stemming in het begin van het schooljaar.
Daar brengen zij hun voorstellen, positieve en negatieve punten mee.
Deze worden besproken met de andere leden en de directeur.
Samen wordt er beslist wat haalbaar is, welke (nieuwe) afspraken worden gemaakt of als er derden worden geraadpleegd.
Op schoolniveau - het forum
Het forum is een samenkomst van leerlingen, de leerkrachten, sympathisanten en directie. Op sommige tijdstippen van het jaar is dit met alle leerlingen en op andere momenten met de groep van het lager alleen. Beslissingen uit het schoolparlement worden op dat moment meegedeeld aan alle leerlingen.
Door zaken te delen van binnen en buiten de klas, hebben we als doel het samenhorigheidsgevoel te versterken. De leerlingen leren respect tonen voor anderen.
We leren hen ook verantwoordelijkheid en geven hen inspraak om samen goed onderwijs te geven en te krijgen! De leerlingen leren ook opkomen voor zichzelf, hun eigen grenzen verleggen en trots te zijn op wie ze zijn en wat ze kunnen.